fredag 22 mars 2024

Fotografera på stranden: tillåtet eller ej

Helt tillåtet att ta bilden utan att fråga. Förbjudet att publicera utan medgivande. Så säger lagen. Bara så ni vet nästa gång ni solar nakna på stranden om den är en allmän strand/badplats. 

Det verkar råda en uppfattning, en tro hos en del människor att vi nu har en lag som säger att jag som fotograf alltid måste fråga om lov innan jag fotograferar, även om jag befinner mig på allmän plats. Men så är det inte. Det är ett missförstånd, en felaktighet. Precis som tidigare får jag på gator och torg, på badstränder och i skogen fotografera hur mycket jag vill utan att fråga om lov, så länge jag inte befinner mig på privat område eller vid vissa skyddsobjekt. Till det privata räknas förutom någons hem till exempel en fabrik, ett köpcenter eller en skola. Den som har nyttjanderätten till en fastighet har också rätten att ställa krav på mig för att jag ska få vistas där, och det kan bland annat innebära ett fotoförbud.

Källa:https://www.kamerabild.se/nyheter/krankande-fotografering-sa-undviker-du-att-bli-en-kriminell-fotograf/1260262

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar