onsdag 26 april 2023

Sexskola för flera kön än man och kvinna

1. FÖRSNACK OCH STÄMNINGSSKAPANDE 

 Kim, transman 

Berätta om du är lite nervös eller osäker, det skapar en intimstämning och din dejt får chans att både lugna dig och berätta hur hen vill ha det och själv veta att det inte kommer bli jobbigt när ni väl är i säng. 

Vilda, transkvinna 

Om du tänder på en transperson – visa det offentligt! Jag vill inte vara din hemliga kink, så visa mig att jag inte är det genom att stå för att du är med mig. Känner jag mig åtrådd är jag både tryggare och sexsugnare! 

Aniara, transkvinna

Ju mer du visar att du har samma syn på min könsidentitet som jag och accepterar vem jag är, desto mer marginal Finns det för missar i själva sexet, från båda håll. Jag dras till partners som jobbat mycket med sig själva och är trygga i vilka de är, jag har nog med mig själv och kan inte bära bådas osäkerhet. 

Kim, transman

Att be någon skriva en kort novell om vilket typ av sex de tänder på ger en massa information – man måste inte hålla värsta förhöret om vad en gillar. Lekar som »jag har aldrig« kan bli både lärorika och heta, plus att det blir en lekfull ingång till sex istället för prestationstyngt.

2. NÄR DET NÄRMAR SIG

Kim, transman

Ta sexet i Flera steg – hånglar man så har man ju oftast etablerat ett erotiskt intresse, då kan det vara läge att prata lite om vad man vill i nästa steg. Det är sexigt att inte gå all in på en gång utan skapa lite förväntan. 

Vilda, transkvinna

Att utforska sex som trans är som att vara i puberteten igen, så jag behöver en trygg partner som förstår det. Fråga hur din partner känner kring sin kropp, så svarar hen som hen är bekväm med. Finns det områden att skippa, eller fokusera extra på? Könsdysfori är så olika, men det är skönt när den andra tar initiativ till att fråga, då blir jag tryggare. Och även cisfolk kan ju ha triggers kring kroppsdelar, så det här är ju något alla borde tänka på. 

Em, ickebinär

Skapa en lekfull stämning så blir det mindre konstigt att få instruktioner, det blir mer ett utforskande. Eller om ni gillar en lite bossig dynamik så kan ni ju instruera eller »kräva« instruktion på ett sexigt sätt. Att fråga »får jag gå ner på dig« funkar alltid, sjukt hett att höra! Om du vill ge komplimanger under sexet, håll dig till neutrala ord som »åh vad het/skön/sexig du är« första gångerna, istället för att säga något om kroppsdelar eller använda könskodade ord som »vacker« till någon av fel kön. Händer och mun har ju dock alla och de gör sköna saker, så där är det ofta fritt fram!

3. TEKNIKTIPS OCH TRICKS 

Kim, transman 

Jag behöver inte en stereotyp på knä-avsugning för att bli bekräftad som man, men jag vill inte ha motsatsen heller. Jag utgår helst från vad som är mest fysiskt skönt. Håll skaftet med tumme och pekfinger genom förhuden, precis som på en kuk, då kommer du åt att suga av mig. Sug som på ett lillfinger, hela är känslig! 

Att ha en sexleksak i beredskap om nervositet eller andra känslor lägger sordin på orgasmen är toppen för båda parter. Jag rekommenderar Kiss-X och Bucko!, runkleksaker för transmän, eller en Magic Wand, som funkar för de flesta.

Vilda, transkvinna

Utgå inte från att nån med kuk vill – eller inte vill – penetrera. Fråga, och HUR det i så fall ska ske. 

En tjejkuk blir mindre, mjukare och känsligare, jag föredrar långsam uppvärmning och att den behandlas mer som en klitta även om jag har stånd. Min kuk vill ha mjukhet – inte rakt på sak som många killkukar tål.

Em, ickebinär

Både sug och slicka, oavsett vilket organ du har framför dig, för mig är sug bäst. Båda är effektiva på alla kön, och det blir mindre stereotypt. Facesitting ger mig en känsla av makt och att komma bort från det feminina, och personen når inte brösten men kan greppa rumpan, så det passar mig bra. 

Kalle, transman

Förr var det obehagligt när någon tog där brösten suttit, men nu efter många år är det härligt igen, och jag har en helt ny sorts känsel där som är spännande. 

Nima, ickebinär transmaskulin

Jag gillar rollspel, då blir det lättare att kommunicera oladdat, och båda får utforska vem den andra är på lika villkor. 

4. JA TACK

Kim, transman

Om jag flyttar din hand, gör ingen grej av det utan häng bara på. Ibland vet jag inte själv vad som kommer funka riktigt, och det tar energi att säga till, så det är skönt att inte få en ursäkt eller frågor, vi bara går vidare. 

Em, ickebinär

Alla har en röv, så det känns oladdat med både oralsex och penetration där för mig. Självklart inte bara att köra pang-på, men med lite fix kan det bli liksom en »home base« för sexet där båda känner sig trygga, och så kan resten vara sidolekar. 

Fråga hellre en gång för mycket, eller be din partner visa på dig hur hen vill bli berörd. Om jag frågar på ett sexigt sätt hur den andra vill att jag gör det så blir det lättare för hen att sen fråga mig, utan att känna sig dum.

Nima, ickebinär transmaskulin

Berätta gärna vad du själv behöver eller har svårt med, så blir det lättare för din partner att göra detsamma. 

Källa: ottar.se 

Skribent: Sexrådgivaren Marika Smith 

Marika Smith är sexinspiratör, coach och frilansjournalist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar