onsdag 14 februari 2024

Så vill vi ha sex - efter 40

Vad går kvinnor i gång på hos en man? Blir sex bättre med åren? Och har storleken betydelse? Liselotte, 50, Yvonne, 51, och Mia, 52 - alla mitt i livet - diskuterar sex och relationer. 

Hur har lusten förändrats genom åren? 

 Liselotte

"Som ung dejtade jag väldigt mycket och hade nog sex många gånger fast jag innerst inne inte ville. Jag har åkt på många trauman som har med sex att göra så jag är mer försiktig i dag. Lusten tror jag är biologisk, vi är biologiska varelser som måste tillfredsställas, rent krasst. När jag var yngre var det inte så mycket tanke bakom, det var bara sex, men samtidigt var det även en jakt på kärlek. Numera är behovet av kärlek och familj annorlunda, jag har ju redan haft det." 

 Yvonne

"När jag var yngre var allt nytt och spännande och jag ville ha sex hela tiden, utan att egentligen veta vad jag ville ha. Ibland var det bra ibland mindre bra. I dag är lusten större, intensivare och mer passionerad för att jag vet vad jag vill och hur jag vill ha det. Jag har varit tillsammans med min man sedan 1993 och vi har lika stor lust till varandra fortfarande, vilket jag ser som en stor bonus." 

 Mia

 "Lusten är mer tydlig på något sätt, och jag gör inte längre något jag inte vill till hundra procent. Jag har varit singel i snart tio år och bestämmer själv hur jag vill ha det. Nu är det kvalitet snarare än kvantitet som gäller. Kärleken till mig själv, som jag äntligen hittat, efter många års sökande, påverkar också lusten." 

Är sex viktigt? 

Liselotte

"Sex är bekräftelse, både för mig själv och kärlek och lust från den andra. Sex är kul, men jag tycker det är svårt nu när jag fyller 50. Ska jag träffa någon som är lika gammal som jag gränsar det till gubbe. Träffar jag någon mycket yngre tror jag inte att vi har så mycket att prata om. Har haft lite sexpaus efter våldsamma förhållanden, personliga problem och utveckling. Jag har inte velat bjuda in någon i mitt elände, eller lägga över mina problem på en annan människa som inte är inblandad. Men lusten börjar vakna igen. Jag såg en man nyligen som bara passerade, men som gav mig en explosion i magen. Wao, jag lever tänkte jag." 

Yvonne 

"För mig är sex jätteviktigt. Jag har ett stort behov av sex, kanske inte dagligen men ofta. Jag mår bra av sex, allt stress rinner av och det är skönt. Men det måste vara kravlöst." 

Mia

Enormt viktigt. Sex är friskhet för mig och så frigör ju sex endorfiner som håller knopp och kropp i gång. Min förra relation var ganska sexlös med flera år utan sex och det har väl inte blivit jättemycket sex sedan vi skilde oss, men jag känner att jag är på gång att utforska vad som bjuds där ute." 

Kan ni ha sex utan att vara kära? 

Liselotte

"För mig är det inga problem, jag är nog rätt manlig där. Jag tycker om intimiteten och uppskattningen, närheten - sen kan de åka hem. Men å andra sidan så saknar jag den jag är när jag är kär. När jag är glad, lugn, sprallig och avslappnad." 

Yvonne

"Jag har lärt mig att vara mer manlig genom åren på så sätt att jag inte tänker så mycket på att allt måste vara bra i relationen. Jag tänkte för mycket ett tag; om tvätten var hängd och om vi plockat undan saker som låg framme och störde. Numera har jag sex och njuter och sedan är förhoppningsvis bekymren borta, om vi hade några innan." 

Mia: 

"Ja, kanske. Men jag är nog lite gammaldags ändå, ska jag ge av mig vill jag vara mer säker än 'sex för en natt'. Och så är jag rätt svårflirtad."

Ni har ju alla vuxna barn. Skulle ni kunna dejta en ung man i deras ålder? 

Liselotte

"Min gräns går vid 27, min yngsta sons ålder. Helst ska de vara över 35, men efter det blir det gubbvarning. Men unga män vill ju ha barn, eller börjar i alla fall att tänka på familj, så det funkar ju inte." 

 Yvonne

"Nej, tack säger jag bara." 

 Mia: 

"Är det passion och kärlek spelar åldern ingen roll tycker jag. Jag associerar faktiskt aldrig till ålder. I min värld handlar det om människor. Jag har träffat betydligt yngre och betydligt äldre." 

Trivs ni med era kroppar och utseendet? 

Liselotte: 

"Hade jag pengarna skulle jag gärna fixa både ansiktet och brösten. Men överlag är jag nöjd med min kropp, jag har varit rejält överviktig men är nu tillbaka på min idealvikt, vilket är underbart. Däremot tycker jag det är jättesvårt att klä mig, för jag har ju aldrig varit så här gammal förut. Det känns som att många förväntar sig att man ska klä sig efter sin ålder, men jag har ingen aning om vilken stil det skulle vara." 

Yvonne: 

"Jag vill vara nöjd, om inte annat för att jag är frisk. Men trots det så står jag ändå framför spegeln och gillar inte min platta rumpa. Däremot accepterar jag min kropp och jag vet att min man gillar min kropp, så varför ska jag klaga?"

Mia

"Jag är stolt över min kropp, jag har vägt över 50 kilo mer tidigare. Det jag är mest stolt över är att jag hållit min vikt i 13 år, så jag klappar mig på axeln ofta. Jag köper ofta nya bikinis och har numera inga som helst problem att visa mig på stranden. Bikinin åker faktiskt på så fort solen visar sig."

Vad går ni i gång på hos en man? 

Liselotte: 

"Bra kroppshållning. Han ska veta vem han är och det syns i hur han rör sig. Han får inte gå med kutrygg eller se bajsnödig ut. Stadig blick är viktigt också. Jag går i gång på män som vågar ta kontakt och ta för sig. Och om de är bra på att hångla, älskar hångel."

Yvonne

"Utstrålningen och pillemariska ögon. Lite sned mun är charmigt. Tycker det är svårt att beskriva exakt, men det är något med utstrålningen. Att han är omtänksam och lyhörd men ska ändå våga ta för sig. Lukta gott betyder mycket och det kan vara bara kroppsdoften, som fastnade för hos min man. Händerna måste vara rena också." 

Mia

"Jag spanar alltid in en mans händer, det finns någonting i en mans händer som avslöjar honom. Sen måste han ha en bra kroppsdoft, vilket inte behöver vara parfym. Jag går i gång på män som är välklädda, jag är ganska kritisk när det gäller kläder. Sen är det ju trevligt med karlar som idrottar. Jag kan tvärtända på att en man slänger av sig kostymen och drar ut och springer. Springsvett är sexigt."

 Vem är den sexigaste kända mannen? 

Liselotte

"Jeffrey Dean Morgan är sexighet personifierad och har en ljuvlig glimt i ögonen." 

Yvonne

"Henrik Lundqvist, utan tvekan. Han har allt; leendet och utstrålningen." 

Mia

Björn Skifs. Han har charm men en även en humor som får mig på bra humör. Och hans sätt att sjunga är ju inte fel heller."

Vad är det mest avtändande hos en man? 

Liselotte

"Näshår. Och när de förutsätter att jag ska vara tacksam för att de pratar med mig. Och cykelbyxor med blöja. 40-års krisande män cyklar mountainbike i skogen och 50-årskrisen har man på spinningcykel. Handlar det om sexuell frustration eller?" 

Yvonne

"När beteendet att vilja ha sex blir ett krav och måste. Skitiga händer och alltför mycket hår på bröstet. Ohygieniska män." 

Mia

 "Hår på fel ställen, smutsig, brutalt framfusig och fula kläder." 

 Vad är det värsta en man kan göra i sängen? 

Liselotte

"Att komma för tidigt. Men det finns ju hjälpmedel för sånt. Att tro att en kvinna ska tillfredsställas så som det ser ut att vara i porrfilmer. Bakifrån, till exempel, ger ingenting för mig som kvinna." 

 Yvonne

"Att vara självisk och inte ha koll på utlösningen. Tips; tralla och träna!" 

 Mia

"Att bara utgå från sina egna behov." 

Har storleken betydelse? 

Alla

"JA!" 

 Liselotte

"Jag träffade en gullig, underbar man men hans snopp var som ett lillfinger, det funkade inte. Han kunde inte ens köra missionären för han nådde inte fram. Men snoppen får inte vara för stor, för då gör det ont."

Yvonne

"Jag skulle inte vilja ha vare sig för stor eller för liten. Men om snoppen inte passar så kan man ju alltid använda sexleksaker, allt går att lösa." 

 Mia

"Men självklart tekniken också, man kan inte bara komma med en stor snopp och tro att allt fixar sig själv." 

 Häftigaste sexet ni haft? 

Liselotte

 "På ett handfat på en toalett i Humlegården i Stockholm. Fem spänn kostade det bara och var helt fantastiskt. Det där lät 'slampigt', men det var riktigt roligt. Honom skulle jag gärna träffa igen. Vi dejtade ett tag, men han flyttade ifrån Stockholm. Jag har kollat, han finns inte på Facebook. Annars är det häftigt när man litar på någon som gör att man kan släppa loss. Jag är ingen spänningssökare, vill helst inte ha sex utomhus." 

Yvonne

"Snabbis i garderoben är inte att underskatta. Och alla gånger jag haft sex i en hörnsoffa. Åh, jag måste köpa en hörnsoffa igen. Det är ljuvligt när man står på knä i hörnet och hänger över ryggstödet. Man kan bre ut sig så bra i en hörnsoffa!" 

Mia

"På en liten båt när jag var yngre. Det guppade och gungade, och hela miljön omkring var så härlig."

Är sexet bättre nu? 

Liselotte

"O ja! Numera spelar det ingen roll hur jag ser ut när jag har sex. Efter tre barn är jag som jag är, och jag känner att om det inte passar är det bara att gå. Jag är mycket tuffare nu, är inte i behov av bekräftelse på samma sätt som när jag var ung."

Yvonne

"Definitivt! Det är mer vanligt än sällan som vi kommer tillsammans, vilket är en härlig upplevelse. Mycket på grund av att vi har pratat och frågat oss fram vad vi båda tycker om och vill ha." 

Mia

"Det är betydligt enklare för mig med en mindre kropp och inte massa kilon i vägen. Fysiska närvaron är så mycket enklare när jag trivs med min kropp." 

Vad har ni hört för fördomar om medelålders kvinnors sexualitet? 

Liselotte

"Att man torkar ut. Att man når sin peak vid 50 och sen är det kört." 

Yvonne

"Det jag har hört är att ju äldre vi blir, desto mindre sex vill vi ha, men det stämmer ju inte." 

Mia

"Har nog bara hört det; att man blir torr och tråkig. Då är man nog torr som person, tänker jag." 

Vad längtar ni efter just nu? 

Liselotte

"Jag vill hångla mer!" 

Yvonne

"Det lät lockande som Mia sa med springsvett. Kanske ska be min man att springa lite på löpbandet när jag kommer hem." 

Mia

 "Jag vill också hångla mer. Det känns som att något eller någon är på gång, men jag vet inte vem just nu. Jag längtar efter framtiden faktiskt, för att se om jag möter någon. Jag är redo att möta en ny kärlek, men jag vill inte gifta mig igen för jag blev så bitter som gift.

Vad skulle ni vilja säga till er själva som 25-åringar? 

Liselotte

"Uppskatta dig själv. Oroa dig inte, för det löser sig." 

Yvonne

 "Lyssna inte så mycket på alla andra. Lyssna i stället på din inre magkänsla, stå sedan fast och lita på den." 

 Mia

"Var stolt för den du är och skit i vad andra tycker och tänker. Lev!"

Källa: https://www.expressen.se/halsoliv/sex--relationer/tre-kvinnor-sa-vill-vi-ha-sex-efter-40

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar