När Carl Harald Liedbeck beskrev sin patenterade bärbara svenska vibrator, eller ”portativa skakmaskin”, gjordes då inga sexuella anspelningar utan den var avsedd att användas för massage av axlar och få bort spänningshuvudvärk. Men låt oss hoppas att kvinnorna snabbt hittade andra användningsområden än just ömma leder.
De första apparaterna man använde var stationära och ganska stora konstruktioner där kvinnan lade sig på en brits för att komma tillräckligt nära maskinen. Men med tiden utvecklades maskinerna och fick mindre format så att läkarna enklare kunde utföra behandlingen och tillslut blev de tillräckligt små så att kvinnorna kunde “självmedicinera”.
Detta öppnade också möjligheterna för att börja sälja vibratorer på marknaden, då som ett medicinskt redskap för att behandla kvinnlig hysteria. Med tiden försvann diagnosen då läkare började ifrågasätta den och ersattes med samtalsterapi och mediciner.
Det var först under 2000-talet som sexleksaksbranschen utvecklades då den mänskliga sexualiteten i allmänhet och kvinnors i synnerhet stod inför en revolution.
1998 sändes Sex and the City-avsnittet “The Rabbit Vibrator”, där en ogenerad produktplacering tog plats.
Strax därefter skedde ett skifte och det var inte längre männens njutning som var fokus i reklambranschen. Kvinnors lust hamnade (äntligen) också i fokus. Det svenska märket Lelo var först ut med leksaker i exklusiv design och marknadsfördes i lyxiga förpackningar till stilmedvetna kvinnor och har idag bland annat “Himmelsk njutning för kvinnor” som slogan.
Källa: https://metromode.se/halsa/sa-uppfanns-vibratorn-och-det-ar-inte-som-du-tror/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar