fredag 24 mars 2023

Manlig yoga på stranden: polisanmäld

































Jens Ahlm rörde upp känslorna rejält när han utförde yogaövningar på stranden - endast i stringbadbyxor. Nu berättar han för Expressen.se om händelsen som fick polisen att rycka ut till stranden. Jag tror inte att de skulle ha reagerat om en tjej låg i string, säger Jens Ahlm. Det var för två veckor sedan som Jens Ahlm låg på badstranden i Falkträsket utanför Skellefteå med sina stringbadbyxor. Eftersom han hade lite ont i ryggen valde han att utföra yoga på sin handduk.Jag gjorde "kobran" och "katten" bland annat för att jag var lite stel i ryggen. Mitt lilla misstag var att jag var lite oaktsam och hade inte uppsikt över personerna som var precis bakom, säger Jens Ahlm. Några badgäster alldeles i närheten reagerade på Jens Ahlms övningar och upplevde situationen som ofredande. 

Det var någon som retade sig på mig att jag hade string och gjorde lite yogaövningar. Det var om "pluppen" syntes som var kruxet. Men hade det varit så hade polisen lätt kunnat ta mig för förargelseväckande beteende, säger Jens Ahlm. Polis kallades till badplatsen och pratade med Jens Ahlm om hans kläder. Polisen bad mig att ta på mig något mer när jag gjorde yogaövningarna. Då tänkte jag: jag ska nog hur som helst inte göra några fler övningar. Tidigare har polisen sagt till mig att det inte är något problem att ha de här badkläderna så länge jag inte gör något annat. Det var inte första gången som polisen var i kontakt med Jens Ahlm med anledning av hans badbyxor. 

Jag tänkte: Oops, I did it again. 

Nu har jag gjort något misstag. Men jag blev lite överraskad eftersom mina tidigare kontakter med polisen har gjort att jag känt mig trygg i att ha de badkläder jag valt att ha.

Hur ser du på att man ringde polisen? 

Det var väl att ta i. 

Om folk retar sig på en ligger det kanske mer hos dem än att det är mitt fel. Men man måste ändå ta hänsyn. Ett bättre sätt hade varit att komma fram och upplysa mig om grejer syntes och det var opassande.

Enligt Jens Ahlm blev han inte avvisad från stranden av polisen, utan valde själv att åka därifrån då klockan hade blivit mycket. Polisen har också tidigare betonat att mannen inte är misstänkt för brott och att det inte är olagligt att ha stringbadbyxor. Om någon ringer måste vi ju åka dit och se vad det rör sig om. Det är mycket barnfamiljer på den här stranden, har Johan Karlsson vid Skellefteåpolisen sagt.    

Har du någon förståelse för att folk reagerar? 

Jag tror inte att de skulle ha reagerat om en tjej låg i string. Då skulle nog reaktionerna ha varit mer positiva, säger Jens Ahlm. 

Ska du vara lite försiktigare i framtiden? 

Jag ska nog ha bättre uppsikt bakåt. Men jag känner att det inte får hindra mig att sola och bada i de kläder jag vill. Jag tycker att man ska få ha på sig vad man vill som kille och tjej så länge man inte är helt näck. En stringbadbyxa täcker ju ändå de vitala delarna, säger Jens Ahlm skämtsamt.

Källa:https://www.expressen.se/nyheter/jens-gjorde-yoga-i-stringbadbyxor/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar