torsdag 22 december 2022

Män i kvinnliga omklädningsrum

Kräver pengarna tillbaka 

En kvinnlig besökare till Djupadalsbadet överraskades av att en man kom in i omklädningsrummet när hon var naken. Mannen var där för att städa, men kvinnan kände sig illa till mods och krävde pengarna tillbaka. Något hon dock inte fick då Djupadalsbadet hänvisade till att man följt sina rutiner och att det sitter tydlig skyltning om vad som gäller. 

Att det jobbar både manlig och kvinnlig personal som kan gå in i båda omklädningsrum för att städa på Djupadalsbadet är något vi skrivit om tidigare. Det händer dock att gäster blir illa till mods av det hela. Som exempel den kvinna som 15 augusti var på besök vid badet och då var helt näck när en man kom in. 

Hon skrev efteråt till badet om händelsen:

När jag är inne i omklädningsrummet för att byta om så kommer det in en manlig personal utan att knacka eller något alls, jag satt där utan några kläder alls, det är oacceptabelt och förnedrande! Jag tycker det är helt fel och vill ha tillbaka mina pengar, får jag inte det så ska jag polisanmäla denna händelse”, skriver kvinnan. Djupadalsbadet svarade. “Det finns skyltar om att både manlig och kvinnlig personal jobbar här på Djupadalsbadet. Nu var det så att det var endast manlig personal som jobbade, annars hade självklart en kvinna gått in och gjort rent omklädningsrummet” Den kvinnlige gästen svarar då igen. “En manlig personal måste knacka på innan han går in i tjejernas omklädningsrum, så är det på alla badhus! Jag fick lämna ert badhus utan att ens badat och jag vill ha tillbaka mina pengar, INGEN tjej ska behöva stå så där bara för ni inte har personal!

Badet beklagar vad som hänt i sitt nästa svar. Men fastslår att man har sina rutiner. “Vi tar till oss kritiken och vi ska föra vidare till städpersonalen att de måste vara tydligare med att varna innan de går in i omklädningsrum för folk av motsatt kön. Vi hade personal på plats, men då det är omöjligt för vår schemaläggare att konstruera ett schema så att det alltid finns en man och en kvinna som jobbar samtidigt på städenheten vid alla tillfällen så var det tyvärr så att det bara fanns manlig städpersonal tillgänglig under ditt besök. Vid de flesta tillfällen varnar den manliga personalen innan de går in, och då ljudvolymen i omklädningsrummen kan vara hög i många lägen, så var det med största sannolikhet därför personalen du pratade med i receptionen nämnde att du kanske inte hört städpersonalens varning

Den kvinnliga gästen verkar ilskna till i sitt tredje och sista mail. 

Ursäkta men sitter ni och driver med mig när ni kommer med bortförklaringar? Jag var ensam i hela omklädningsrummet och det var inte ett ljud där inne så jag skulle hört om er personal ropade. Pinsamt av er, behåll mina pengar till en utbildning för er personal”. 

 I det sista mailet som Djupadalsbadet skriver har de mer strikt ton.

Vi här på Djupadalsbadet har agerat i enlighet med våra rutiner gällande fastighetsskötsel av våra sanitetsområden. Vi har även skyltar vid omklädningsrummen som informerar att det arbetar både kvinnlig och manlig personal här på Djupadalsbadet. Vid fler frågor och funderingar så vänligen hör av dig till våran chef” 

Källa: https://www.sydnarkenytt.se/kumla/artikel/kvinnlig-gaest-klagar-pa-manlig-personal-i-omklaedningsrum

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar