torsdag 4 augusti 2022

Parneviks nakenfisar: Varför

Varför naken beskrivs av Peg Parnevik o har stöds med bilder och kommentarer av hennes syster och mamma vid flera tillfällen. En sund syns på nakenhet i grunden. 

På sitt Instagramkonto har Peg Parnevik den senaste tiden lagt ut en rad rumpbilder där man ser det mesta av artistens bakdel. Det roliga med min Instagram är att den är just det, min. Om jag lägger ut en “rumpbild” så är det för att jag vill det, säger hon till Expressen och fortsätter: 

Jag har haft jätteproblem med självkänsla och osäkerhet och har fortfarande det, så om jag lägger ut en bild så är det för att jag känner mig bekväm i min kropp och stark i den jag är, och det är någonting som ska firas. 

Hela grejen med feminism är att jag får själv välja vad för kvinna jag vill vara, vad jag vill göra med min kropp, om jag vill visa upp allting eller ingenting alls. Precis som alla andra kvinnor har den rättigheten. Tycker det är tråkigt att ens bli frågad varför jag lägger ut sådana bilder, då har man väl missförstått grejen, säger hon. 

 Kommentar: 

Peg har helt rätt. Alla har rätt att visa upp hur mycket eller hur lite man vill av sin kropp oavsett om man är kvinna eller man. 

Det är korrekt. 

Vad som sedan blir fel är deras/hennes tanke att de inte ska ses som sexobjekt om de gör det? 

Vem bestämmer det? 

Hur bilden tas emot är väl ändå upp till betraktaren att bestämma och inte avsändaren. Jag är helt övertygad om att Peg med familj ser en naken eller sexig bild på en man med inte helt oskyldiga ögon om det är RÄTT man liksom i princip alla kvinnor gör liksom män gör det med kvinnor. 

Vi är varandras sexobjekt och det finns en poäng med det. Utan det ingen attraktion och utan det ingen anledning att reproducera sig. Att inte se vandra enbart som "neutrala" fyller en poäng. 

 Alla har rätt att klä av sig oavsett kön, men ingen kan bestämma över mottagarens känslor och framförallt kan man inte bestämma över VEM som ser bilderna. Det är inte alltid snyggingen utan lika ofta den plufsiga oattraktiva tjockisen som ser och kommenterar bilden men BÅDA har lika stor rätt att tycka om bilden man lagt ut även om snyggingens kommentarer oftast uppskattas och inte motsatsen som man blir arg på och anser är "äcklig". 

Slutsats. 

Klär du dig lättklätt eller naken på bilder som du lägger upp är helt och hållet upp till dig själv. 

Det är inte äckligt, dumt eller moraliskt fel MEN du kan inte kräva att omgivningen reagerar som du alltid vill för en naken kropp/sexig ÄR sexuellt laddad vilket du och alla kvinnor och män vet om. 

Vilka kvinnor går inte igång på brandmän och liknande som lättar på klädseln? 

Knappast att man är så oskuldsfull ii sina kommentarer.kring deras kroppar och bilder eller hur? 

För övrigt tycker jag att du inte behöver/ska ha komplex för din kropp och så inte heller din syster eller mamman. Ni är alla vackra utan kläder liksom i princip alla för nakenhet är mer förlåtande och gör människor mer vackra än tajta och skavande kläder. Inget är vackrare än en naken kropp oavsett kroppens "storlek" och utseende.

 Leve nakenheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar