tisdag 10 maj 2022

Hjälp! Han är inte lika hård som förut

Fråga 

Min partner börjar få erektionsproblem. Jag är 39, han är i 50-årsåldern och det är inte en total erektionssvikt utan mer lite mittemellan-hårt. Vi kan genomföra samlag om jag lotsar in honom, men det är inte samma känsla, och jag njuter inte lika mycket av hans penis när den inte har samma form som förut. Hur ska jag göra för att ta upp det här problemet utan att såra hans känslor och riskera att skapa värre problem? 

Åldern är ibland en känslig fråga, om jag ber honom gå till doktorn är jag rädd att han ska bli knäckt. Jag har sett till att vi njutit lite mer av varandra på andra sätt och jag brukar smeka honom extra i hopp om att han ska hårdna lite mer, men jag saknar vårt gamla sex. Det här har pågått i något år nu. Relationen i övrigt funkar bra. 

SEXOLOGEN SUZANNE LINDSTRÖM GER RÅD 

 Jag blir bekymrad över er kommunikation. Hur mycket har ni pratat om förväntningar och samliv? Har ni inte väckt frågan tidigare kan jag förstå att du tycker att det är tufft att ta upp det. Jag tänker att ni inte har barn ihop och kanske inte varit ett par så länge? Kanske var allt bra från början? Men alla sexuella problem som dyker upp i en relation behöver man prata med varandra om. När man kommer upp i åren som han har gjort har han säkert, liksom många män efter 40, börjat uppleva sina första erektionssvikter, ståndet är kanske inte lika hårt som tidigare och kommer inte lika fort. Han behöver säkert mer stimulering av alla sinnen på olika sätt, grovt uttryckt räcker det inte med att se en naken kvinnokropp.

Då behöver man finna på råd.

Sensuella utdragna smekövningar på varandra med uttalad samlagsvila i en period kan vara väldigt givande, framför allt för att slippa pressen att prestera. Ni kan ju även prova med att använda en penisring, de finns i olika storlekar, så han måste prova sig fram själv först. 

Källa: https://www.expressen.se/halsoliv/sex-med-suzanne-lindstrom/hjalp-han-ar-inte-lika-hard-som-forut/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar